Nemáme první, druhé ani třetí místo. V Legendách Klubu Dobrodruhů nejde primárně o soutěž, ale o zážitek z propojeného vyprávění, ve kterém se příběhy prolínají mezi skupinami hráčů. Přesto jsme zavedli systém hodnocení, který pomáhá reflektovat kvalitu odehraného příběhu, úroveň roleplayingu a úroveň herní spolupráce. Výsledné skóre slouží především jako zpětná vazba a způsob, jak ocenit ty, kdo do hry vnášejí kreativitu, dynamiku a osobitý přístup. Máme tři Kategorie, kde každá z nich má ještě tři Podkategorie. Stále je to jednoduché, ale již tak můžeme komplexně popsat, zda hra (ne)byla výherní.
Každá hra se hodnotí podle toho, jak dobře se hráčům daří udržet děj pohromadě, rozvíjet dramatické momenty a přinášet nečekané zvraty.
Celistvost příběhu – Hráči, kteří dokáží držet děj v plynulém toku, pomáhají vytvářet soudržný a napínavý zážitek. Pokud se hra rozpadne do nesouvislých fragmentů, nebo ji musí Vypravěč neustále řídit, oslabuje se její přirozená dynamika.
Drama – napětí, které vtáhne do děje: Aktivní hledání dramatických momentů a odvážné rozhodování činí příběh emotivně silnějším. Naopak pokud hráči hrají příliš opatrně nebo se vyhýbají konfliktům, může hra ztratit potřebnou intenzitu.
Překvapivost – osvěžení příběhu nečekanými zvraty: Nejlepší hry přinášejí momenty, které Vypravěč nečekal. Kreativní hráči, kteří přemýšlejí mimo běžné vzorce, pomáhají oživovat děj nečekanými vývoji a činí hru nepředvídatelnou.
Roleplaying není jen o tom hrát podle pravidel, ale o tom vdechnout postavám osobnost, reflektovat dynamiku skupiny a propojit jejich osudy s dějem.
Osobnosti postav – Hráči, kteří dodají svým postavám výrazné charaktery, činí hru autentickou a zapamatovatelnou. Pokud postavy působí ploše, jsou jen nástrojem pro mechanické rozhodování a chybí jim osobitý ráz, hra přichází o silné dramatické momenty.
Skupinový RP – vzájemné propojení mezi hráči: Ti nejlepší hráči nejen hrají své postavy, ale aktivně podporují roleplaying ostatních. Pokud skupina spolu nepracuje nebo si hráči nevšímají osobností svých spoluhračů, hra působí nesourodě.
Zasazení postav do příběhu – Roleplaying by měl ovlivňovat samotný vývoj příběhu. Postavy, které aktivně formují děj, pomáhají vytvářet zážitek, který se nedá předvídat. Pokud RP nezasahuje do příběhu, děj se může stát příliš mechanickým.
Kromě silného příběhu a kvalitního roleplayingu je důležité i to, jak hráči plánují své kroky, jak se orientují v informacích a jak spolupracují jako tým.
Insight – Porozumění světu a příběhu, tedy když Hráči, kteří aktivně sbírají a analyzují informace, mohou děj ovlivnit promyšleně. Pokud se ztrácí v dění, příběh pro ně může být jen sledem náhodných událostí.
Plánování – Aktivní přístup k dění, kdy skupina, která dobře plánuje své kroky a improvizuje efektivně, dokáže vést příběh svým směrem. Pokud se hráči nechávají příliš vláčet okolnostmi, hra může ztratit dynamiku.
Souhra – Efektivní spolupráce mezi postavami, kde ve skupině, kde se její členové vzájemně podporují a efektivně využívají rozdíly mezi svými postavami, pomáhají udržet hru plynulou. Pokud hráči jednají chaoticky nebo nevnímají schopnosti svých postav, hra ztrácí soudržnost.
TL;DR: Složitě.
Vypravěčky a vypravěči po první i druhé hře vyplňují na průvodní list skupiny její jednotlivé hodnotící body od 0 (vyloženě hrozné) do 5 (excelentní). Tudíž máme pro každou Podkategorii dvě čísla, celkem tedy 6 hodnot pro každou nadřazenou Kategorii. Již dlouho se nám nestalo, že bychom viděli hodnocení nula nebo dvě jedničky pro nějakou Podkategorii.
Každá skupina získává celkové sečtené skóre v každé ze tří hlavních Kategorií: Tvorba příběhu (Příběh vskutku Legendární), Hraní postav (Hra jak do divadla) a Herní efektivita (Za originalitu řešení).
Skupina s nejvyšším skóre v konkrétní Kategorii ji typicky vyhrává (pokud nemá absolutní selhání v ostatních kategoriích = Hledíme i na absolutní celkové součtové skóre, aby nevyhrávali jen roleplayeři, nebo jen ti, co jedou na příběh – a nic víc k tomu). Ovšem aby soutěž zůstala vyrovnaná, takto Vítězné skupině následně přidělíme virtuálních 10 záporných bodů do ostatních Kategorií. Zatím se však nestalo, že by jedna vítězná skupina byla natolik dominantní, aby i přes tento postih vyhrála další Kategorii. Následně skórujeme (vyhodnotíme) další Kategorii. Tento systém pomáhá podpořit různorodost v hraní a motivuje hráče k vyvážené kombinaci kreativity, roleplayingu a strategického přístupu ke hře.